Coronavirus (COVID-19) råd angående resor

Så här skyddar våra flygbolag och hotellpartner sina kunder

För oss på American Express är våra kortmedlemmars hälsa och säkerhet av högsta prioritet. Med tanke på utbrottet av COVID-19 övervakar vi situationen och fortsätter att tillhandahålla information och hjälp till resenärer.

Många av våra leverantörer har uppdaterat sina riktlinjer gällande hälsa och säkerhet. Du hittar dem nedan. Vi rekommenderar att du kontrollerar bokningsreglerna och senaste restriktionerna för COVID-19 innan du bokar resan.

Före resan

För att hindra vidare spridning av COVID-19 kan resebolag och lokala myndigheter ha infört restriktioner som gäller på ditt resmål eller under resan dit. Sådana restriktioner kan till exempel vara:

  • Ytterligare inresekrav, som att resenärer måste fylla i hälsoformulär eller vistelsehistorik före resan, på flyget, på flygplatsen eller på slutdestinationen i vissa länder, exempelvis Spanien
  • Att resenärer måste uppvisa covid-19-intyg med negativt resultat före resan eller före ankomsten till destinationen
  • Begränsad tillgång till/stängning av hotell och begränsat utbud av service på plats samt turistattraktioner.
  • Obligatoriska karantänperioder eller krav på säkerhetsavstånd.

Läs igenom myndigheternas och resebolagens senaste riktlinjer innan du bokar eller reser.

Följande informationslänkar kan också vara till hjälp:

ÄNDRING AV RESEBOKNINGAR:

Flygresor

Läs igenom flygbolagens bokningsregler när du överväger att boka en resa. Deras biljettregler för ändring och avbokning har uppdaterats för ökad flexibilitet och med passagerarnas hälsa och säkerhet i åtanke. Hitta ditt flygbolag i listan nedan för att få veta mer om ändringar ombord på flygplanet och på flygplatserna. Om ditt flygbolag inte finns med i listan, se flygbolagets egen hemsida.

Om du behöver avboka ditt flyg

Om du har bokat ditt flyg inom de senaste 24 timmarna eller har ett utresedatum inom de närmaste 5 dagarna kontaktar du oss på Travel Online Support. Du bör kontrollera flygbolagets avbokningsregler och vad som gäller för återbetalning för just din resa.

HOTELLRESERVATIONER

Innan du bokar ber vi dig kontakta ditt hotell direkt för att stämma av:

  • Flexibilitet för framtida ändringar i resplanerna
  • Uppdaterade regler för hälsa, säkerhet och välbefinnande. Hotell runt om i världen har ökat sitt fokus på gästernas säkerhet, hälsa och välbefinnande och informerar gärna om sina ökade insatser.
  • Om hotellet är stängt under din planerade vistelse eller om några bekvämligheter påverkas. Kontrollera hotellets webbplats för mer information.

Ändra eller avboka din hotellreservation

Stegen nedan visar hur du ändrar eller avbokar en befintlig hotellreservation. Observera att det kan tillkomma kostnader för ändringar/avbokningar av din bokning.

  1. Om du vill veta mer om huruvida avgifter tillkommer kontrollerar du e-postbekräftelsen för din hotellbokning. Där bör hotellets ändring-/avbokningsregler vara specificerade.
  2. Om din bokning inte omfattas av hotellets vanliga regler måste du själv ta reda på om hotellet har en COVID-19-regel som gör att du kan ändra eller avboka utan kostnad.

Om du vill ha ytterligare hjälp med avbokningar på förbetalda hotell kontaktar du oss via Travel Online Support.

Bokningar av upplevelser och hyrbil

Om du behöver ändra eller avboka din bokning: