Observera att på grund av det pågående utbrottet av det nya coronaviruset (2019-nCoV) upplever våra kontaktcenter högre samtalsvolymer än normalt. Vi ber om ditt tålamod när vi hjälper kortmedlemmar som påverkas av den här händelsen. Om du inte planerar att resa inom 72 timmar, rekommenderar vi att du kontaktar oss vid ett senare tillfälle så att vi kan ge dig bästa möjliga upplevelse.

American Express Travel Sverige Frågor & Svar

Mina förmåner

Membership Reward poäng

Ja, du kan använda dina poäng för att betala din flygbiljett där skatterna är inkluderade i totalpriset. Du kan inte betala extratillägg med poäng.

Ja, alternativet att betala med Membership Rewards är tillgängligt i kassan. Endast tillgängligt för förbetalda produkter. 

Nej, det är inte möjligt att kombinera poäng från olika konton. Däremot kan du överföra poäng mellan kort för att ha alla poäng på samma konto innan du bokar resor på vår hemsida.

Det går inte att kombinera poäng från olika konton eftersom Membership Rewards är en personlig förmån. 

Ja, du kan använda poäng för att boka resor åt andra, förutsatt att biljetterna inte är till för återförsäljning, kampanjer eller kommersiellt bruk.

Alternativet att betala med Membership Rewards-poäng är tillgängligt i kassan, men endast för förbetalda produkter. 

Följ stegen nedan för att tillämpa dina poäng som ett betalningsalternativ:
Steg 1: Kontrollera att du är inloggad.
Steg 2: Kontrollera att du väljer de produkter som är berättigade för betalning med Membership Rewards-poäng (förbetalda).
Steg 3: Om du fortfarande inte kan se dina poäng kan du kontakta vår kundservice.

Oroa dig inte. Du kan kombinera dina Membership Rewards®-poäng och betalningen på ditt American Express-kort.

Det tillkommer ingen extra avgift för att lösa in poäng för resor.

Nej, du behöver inte följa med.

Eventuella bonuspoäng läggs till på ditt konto inom fem arbetsdagar efter att transaktionen har genomförts, men kan ta upp till 10 veckor.  

Om du använde Membership Rewards®-poäng för att boka din resa debiteras ditt kort för den totala kostnaden för din bokning, inklusive skatter, avgifter och tilläggsavgifter, vid bokningen. Inom 5–10 arbetsdagar från bokningsdatumet får du en kredit för alla Membership Rewards-poäng som du löste in mot resebokningen.

Upp

Kortförmåner

Platinum och Centurion kortmedlemmar kan boka online med programmet Fine Hotels & Resorts och Guld, Platinum och Centurion medlemmar kan boka The Hotel Collection på American Express Travel Online. Man måste vara inloggad för att genomföra bokning.

Ja. Kortmedlemmar som är registrerade i American Express Medlemsbonus-program får Membership Rewards-poäng för varje krona som läggs på flyg, förbetalda hotell, hyrbil och upplevelser på americanexpress.se/travel

Upp

Fine Hotel & Resorts / The Hotel Collection

Vänner och familj kan nyttja förmånerna med det här programmet om kortmedlemmen är med i samma resesällskap. Max tre rumsbokningar.

Platinum och Centurion kortmedlemmar kan boka online med programmet Fine Hotels & Resorts och Guld, Platinum och Centurion medlemmar kan boka The Hotel Collection på American Express Travel Online. Man måste vara inloggad för att se priser.

Din hotellbokning med Fine Hotels & Resorts måste betalas på hotellet vid utcheckning. 

Nej, du kan inte använda krediten för att dra av kostnad för rummet. Kontrollera med hotellets reception för att få information om vad krediten är giltlig mot. Krediten måste användas under vistelsen och kan inte överföras till en annan vistelse. Den kan inte lösas in mot kontanter och upphör att gälla vid utcheckning.

Platinum och Centurion kortmedlemmar kan göra bokningar på American Express Travel Online, man måste vara inloggad för att genomföra bokning.

Platinum och Centurion kortmedlemmar kan boka upp till tre rum under programmet Fine Hotels & Resorts och Guld, Platinum och Centurion kortmedlemmar kan boka upp till tre rum under programmet The Hotel Collection per vistelse. Flera vistelser på följd inom en 24-timmarsperiod på samma hotell anses vara en vistelse. 

Guld, Platinum och Centurion kortmedlemmar kan göra bokningar på hotell under The Hotel Collection på American Express Travels hemsida, man måste vara inloggad för att genomföra bokning.

Upp

Hantera min bokning

Ändringar & Avbokningar

Om du vill ändra eller avboka din bokning kan du kontakta oss.
Alla frivilliga ändringar och avbokningar medför följande serviceavgifter utöver avgifterna från flygbolag eller leverantör.

a. Ändringsavgift

Flyg: 200 SEK per person, per ändring plus alla avgifter från leverantören.
Hotell: 200 SEK per bokning, per ändring plus alla avgifter från leverantören.
Hyrbil: 200 SEK per bokning, per ändring plus alla avgifter från leverantören.
Aktiviteter: 200 SEK per bokning, per ändring plus alla avgifter från leverantören.

b. Avbokning

Flyg: 200 SEK per person, plus alla avgifter från leverantören.
Hotell: 200 SEK per bokning, plus alla avgifter från leverantören.
Hyrbil: 200 SEK per bokning, plus alla avgifter från leverantören.
Aktiviteter: 200 SEK per bokning, plus alla avgifter från leverantören.

Du kan inte lägga till resenärer i din befintliga bokning. Du måste göra en ny bokning för ytterligare resenärer. Bästa tillgängliga pris gäller för en ny bokning. 

Kontakta American Express Onlinesupport eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

Upp

Skapa en bokning

Om du upplever problem med att slutföra en bokning på American Express Travels hemsida kan du rensa dina cookies och försöka igen eller prova en annan webbläsare. Om problemet kvarstår kontakta American Express Onlinesupport eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

Vi bekräftar din bokning med en e-postbekräftelse med resplanen. Om du inte får det inom 24 timmar efter bokningstillfället kontakta American Express Onlinesupport eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

När bokningen är slutförd skickar American Express Travel Online ett e-postmeddelande för att bekräfta din bokning. Det kan ta upp till 30 minuter att få det.                   
Om du inte får e-postbekräftelsen för bokningen inom 24 timmar efter bokningstillfället kontakta American Express Onlinesupport  eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

På American Express Travel Online kan du boka flyg, boende, hyrbil och aktiviteter.

Kortmedlemmar som gör en bokning åt en tredje part ska logga in innan bokningen görs.

Ja du behöver inneha ett American Express kort för att kunna göra en bokning på vår hemsida.

Nej, vi kan tyvärr inte matcha priser. 

Du måste vara inloggad och ha registrerat ditt American Express-kort online för att kortet ska visas i listrutan med kreditkort på köpsidan för bokningar av flyg, hyrbil eller hotell.
Om du har loggat in och ditt American Express-kort ändå inte visas i listrutan kan du ange det manuellt för att betala eller kontakta vår kundservice.

Alla avgifter som tillkommer för bokningsändring debiteras på samma kort som användes för att betala för den ursprungliga bokningen.

Vår hemsida sorterar automatiskt resultat efter det billigaste alternativet utifrån dina sökkriterier. Om du är en Centurion- eller Platinum-kortmedlem som letar efter ett hotell visar hemsidan hotell på Fine Hotels & Resorts och The Hotel Collection överst. 

Inga kreditkortsavgifter tillkommer av att använda ditt American Express-kort för att köpa reseprodukter på vår Onlineresebyrå. American Express tar inte ut någon serviceavgift för att göra en bokning. 

Upp

Min resplan

Gå till American Express Travels startsida och klicka på ”Mina bokningar”. Där kan du skriva ut din resplan.

Upp

Flyg

Boka flyg

Vi erbjuder de flesta inrikes och utrikes flygbolag på hemsidan och arbetar ständigt med att öka vårt utbud.

Alla angivna priser innefattar redan flygpassageraravgift (APD), skatter och avgifter.

Sökningen visar alltid de billigaste flygpriserna och tillgängliga flygalternativ. Du kan inte mixa och matcha genom att kombinera priser med olika flygbolag.

American Express Travel kan inte behandla flyg där avgången är mindre än 24 timmar från då bokningen görs.

Välj antal barn under "Resenärer" på startsidan. Ange sedan varje barns ålder. 
För inrikes och utrikes flygbolag: Spädbarn måste vara under 2 år, barn 2–11 år när resan har slutförts.
På grund av flygbolagens begränsningar, tillgängliga tjänster och eventuella avgifter måste en minderårig utan sällskap bokas direkt hos flygbolaget. 

Du kan kontrollera bokningen, pris och regler vid bokningstillfället under ”biljettregler/bokningsvillkor”. Flyg och hotell kan omfattas av följande begränsningar:

Ej återbetalningsbart – återbetalning tillåts inte.
Ej överförbart – namnändringar tillåts inte.
Ej ändringsbart – byten/ändringar tillåts inte.
Ej uppgraderingsbart – uppgradering till annan biljettklass tillåts inte.

Dessa villkor har satts upp av flygbolaget och måste följas.

Skatter och avgifter ingår i priset eller poängvärdet som uppges när du bokar. 

Efter bokningsbekräftelsen skickar vi ett biljettnummer samt bokningsreferens från flygbolaget. Använd det för att hantera din bokning och checka in direkt på flygbolagets hemsida.

Du får bokningsbekräftelse tillsammans med din e-biljett senast 24 timmar efter bokningstillfället. Vid incheckningen måste du kunna uppvisa giltigt resehandling, dvs pass eller motsvarande. Vi rekommenderar att du har din bekräftelse tillgänglig. 

Just nu är lågprisbolag inte tillgängliga på vår hemsida, men vi arbetar på det, så håll koll här. 

Upp

Ändringar & Avbokningar

Namnändringar tillåts generellt inte. Om du angav namnuppgifter felaktigt kan du kontakta American Express Onlinesupport eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

Tyvärr resulterar en ”utebliven” resa i att hela resplanen avbryts. Ombokning  är oftast inte möjlig eller medför avgifter.

Ibland måste flygbolagen göra ändringar, bland annat vid ny flygplanstyp, flygnummer eller en mindre förändring i avrese- eller ankomsttid. Mer sällan kan ändringarna gälla avreseort, ankomstort eller resedatum.                   
American Express eller flygbolaget meddelar dig om eventuell ändring i flygbolagets schema. Eftersom förändringar kan ske när som helst rekommenderar vi dig att kontrollera tider och flygnummer 24 timmar före avgång.  

Upp

Bagage

Om den informationen inte finns med på din resplan kan du gå in på flygbolagets hemsida eftersom policyerna för bagagestorlek och -vikt varierar beroende på flygbolag, bokningsklass och bonusprogram. För bagage som överskrider den tillåtna mängden väskor kan avgifter tillkomma och betalas vid incheckningen.

Om ditt incheckade bagage försvinner eller om du har glömt något på flyget som du reste med ska du ringa till flygbolaget direkt.

Upp

Hantera mitt flyg

Om du har tappat bort din bekräftelse kan du kontakta American Express Onlinesupport eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

De flesta flygbolag erbjuder incheckning online, vilket gör att du kan skriva ut ditt boardingkort eller skicka det direkt till din mobila enhet – vanligtvis inom 24 timmar för ditt schemalagda flyg. Vissa resplaner tillåter dock endast att boardingkort skrivs ut på flygplatsen. Se mer på ditt flygbolags hemsida. 

Det bästa är att göra det via flygbolagets incheckningssystem online före avgång. Det är ditt ansvar att säkerställa att den information du anger är korrekt.

När vi har bekräftat bokningen skickar vi flygbolagets bokningsreferens samt biljettnummer. Du behöver det för att hantera din bokning och checka in direkt på flygbolagets hemsida.

Om flygbolaget tillåter förvalda sittplatser kan du välja sittplats på flygbolagets hemsida.

Nej men du kan besöka flygbolagets hemsida direkt för att hantera din bokning, incheckning och skriva ut boardingkort. 

Kontakta flygbolaget direkt eller kontakta American Express Onlinesupport eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

Kontakta flygbolaget direkt eller kontakta American Express Onlinesupport eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com. Du kan även lägga till ditt Frequent flyer-nummer i samband med incheckning.

Upp

Annan information

E-biljett för din bokning skickas från oss inom 24h från ditt bokningstillfälle.  Om du inte får din e-biljett inom 24h kan du kontakta American Express Onlinesupport eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

Incheckning för inrikesflyg är cirka 60 minuter före avgång.
Incheckning för internationella flyg är cirka 3 timmar före avgång.
Att inte checka in i tid kan leda till att din resplan avbryts. I vissa fall kanske ombokning inte är möjlig eller medför straffavgifter.

Du kan endast lösa in American Express Membership Rewards®-poäng på American Express Travels hemsida.

Ja, vi erbjuder ett brett utbud av transfer i avsnittet "Saker att göra". 

Upp

Hotell

Se ”Hotellfaciliteter” för alla hotellets funktioner, aktiviteter och tjänster. 

Ja, du kan välja sängtyp när du bokar.

Kontrollera det med boendet med hjälp av uppgifterna i e-postbekräftelsen för bokningen. De kanske inte alltid kan tillgodose denna begäran, men kan låta dig få rummet tidigt om det är tillgängligt. När du anländer sent kontaktar du hotellet direkt. 

Du behöver ett statligt utfärdat ID (t.ex.pass), din hotellvoucher och de flesta hotell kräver ett kreditkort i ditt namn. 

I priset ingår rummet och om så anges även frukost. Andra funktioner kan vara förenade med en avgift. I vissa städer tillkommer en boendeskatt eller "resort fee"som betalas direkt till hotellet.

Eventuella lokala avgifter/skatter måste betalas på hotellet. Se avsnittet med hotellinformation. 

För Fine Hotels & Resorts och The Hotel Collection kan du lägga till ditt lojalitetsnummer när du bokar. Andra lojalitetsprogram för hotell accepterar inte tredjepartsbokningar enligt deras villkor. Du måste kontakta hotellet direkt för att lägga till ditt lojalitetsnummer i bokningen efter hotellets val. 

Med en av American Express Travels förmåner (Fine Hotels & Resorts eller The Hotel Collection) debiteras du när du checkar ut. För alla andra hotell måste du betala vid bokningstillfället. 

Sök efter hotell som tillåter husdjur i avsnittet ”Hotellfaciliteter”. Vissa hotell kan ta ut en extra avgift som betalas lokalt och de flesta behöver underrättas i förväg. 

Varje rum har en särskilda regler som hotellet har fastställt. Läs mer genom att använda länken till varje rums bokningsvillkor.

Ja. Innan du bekräftar din bokning kan du göra specifika önskemål, t.ex. rum där rökning är förbjuden. Obs! Detta är endast önskemål och kan inte garanteras.

Du kan boka upp till tre rum på en bokning. Men du kan göra flera bokningar. 

Vi utfärdar en e-postbekräftelse för bokningen med information om din resplan. Hotellvoucher kan skrivas ut online när bokningen är slutförd eller via avsnittet ”Min bokning” på startsidan.

Upp

Bilhyra

Sökningen måste innehålla destination, tid för upphämtning och avlämning för den föreslagna hyresperioden. 

Envägshyra: Om du lämnar tillbaka bilen på en annan plats tillkommer oftast en avgift.  Om det inte anges att den här avgiften ingår i priset betalas den i lokal valuta direkt till leverantören på biluthyrningen när bilen hämtas.  Se bokningsvillkor för vad som ingår i priset och din hyresvoucher för mer information. 
Om du hämtar eller återlämnar fordonet utanför den bokade upphämtnings-/avlämningstiden kan ytterligare avgifter tillkomma. 

Ditt körkort, giltigt kreditkort och hyresvouchern för bilen.

Det varierar. Se bokningsvillkor för vad som ingår i priset och din hyresvoucher för mer information.  

Vissa biluthyrningsföretag kräver att den som hyr måste vara minst 25 år, medan andra leverantörer kan ta ut en extra avgift för förare under 25 år.  Du måste ha ett giltigt körkort och ett kreditkort för att slutföra bokningen.

Vi skickar ut en e-postbekräftelse med bifogad voucher efter slutförd bokning.  Du kan även skriva ut hyresvouchern för bilen online när bokningen är slutförd eller via avsnittet ”Min bokning” på startsidan.

Upp

Saker att göra

Du får en bokningsbekräftelse via e-post. Klicka på länken för utskrift av voucher för att skriva ut din voucher. Den innehåller viktig information om mötesplatser, tider, vad som ingår och samt andra detaljer (t.ex. ålder på deltagare).

Vissa researrangörer kräver att du bekräftar din bokning igen hos din lokala arrangör före den bokade aktiviteten. Läs avsnittet med viktig information på din voucher.

Vissa researrangörer kräver en utskriven kopia av vouchern och vissa tillåter biljetter i mobilen. Läs avsnittet med information på din voucher. 

I de flesta fall kan du lägga till ytterligare information i kassan. Om du inte efterfrågas denna information eller glömmer att lägga den vid bokningstillfället kontaktar du researrangören direkt. Deras kontaktuppgifter finns på din voucher. 

Alla utflykter och event vi erbjuder finns på vår hemsida.  Om du är en Centurion kortinnehavare kan du kontakta vår Lifestyleavdelning, så hjälper vi dig.

Läs informationen för minsta antal deltagare. Om minsta antal deltagare inte uppnås kontaktar vi eller vår leverantör dig.

Din voucher innehåller information om platser för upphämtning och avlämning. Du kan behöva kontakta den lokala arrangören i god tid innan utflykten för att bekräfta informationen på din voucher igen. 

Utflykter kan avbokas fram till 48 timmar före bokat datum, såvida inget annat anges för den aktuella utflykten. Alla icke återbetalningsbara utflykter är tydligt märkta.

Läs den detaljerade informationen om utflykten innan du bokar. När bokningen är slutförd skickar vi all information till dig i e-postbekräftelsen. 

När bokningen har bekräftats utfärdar vi en e-postbekräftelse som beskriver din resplan. Voucher kan skrivas ut online när bokningen är slutförd eller via avsnittet ”Min bokning” på startsidan.

Upp

Annat

De flesta flygbolag tillåter gravida kvinnor att flyga fram till slutet av vecka 35 för graviditeter med ett barn och till slutet av vecka 32 för graviditeter med fler barn (dvs. tvillingar).  Efter vecka 28 måste du ta med dig ett intyg från din läkare eller barnmorska som bekräftar datumet du är beräknad att föda och att det inte finns några komplikationer med graviditeten. Kontrollera även villkoren i din reseförsäkring.

Nej, American Express erbjuder inte några tilläggsförsäkringar vid bokning av resor på vår hemsida. I vissa av våra American Expresskort ingår det en reseförsäkring, för mer information om just din försäkring i kortet kontakta vår försäkringsavdelning.

Det bästa sättet att hålla sig uppdaterat på alla erbjudanden är via vår APP.

För medicinska råd om ditt resmål eller resan, bland annat vaccinationer, kontakta din husläkare. Se till att få eventuella nödvändiga (eller rekommenderade) vaccinationer i god tid.

Om du har ett problem med en reseleverantör under resan är det oftast bäst att prata direkt med reseleverantören (flygbolag, hotell eller biluthyrningsföretag). Om du har ett klagomål efter semestern kan du kontakta American Express Onlinesupport  eller maila oss på TLSonlinesweden@aexp.com.

Ja, enligt det som krävs för din resebokning. Läs vårt Sekretessavtal här för ytterligare information.

– Ditt pass som är giltigt minst 6 månader från datumet du återvänder.
– Det är viktigt att namnet på bokningen stämmer exakt överens med namnet i passet.
– Namnändringar medför en avgift och kan hindra dig från att stiga ombord.
– Visum vid krav.
– Biljetter/biljettbekräftelse. 

Upp

Tillbaka till Kontakta oss

Tillbaka till Regler och villkor