Kontakta oss  |  
  |  

Övrig information

Frågor & Svar

Hur får jag min bokningsbekräftelse?

Du kommer att få en bokningsbekräftelse via e-post. Om du inte har mottagit bekräftelsen inom 24 timmar från bokningstillfället, vänligen kontakta MTS Online support på tlsonlinesweden@aexp.com alternativt per telefon +46 8 429 45 54.

Vilka villkor gäller för min bokning?”

Du hittar regelverket för din bokning genom att klicka på länken "visa villkor" under bokningsprocessen. Flygresor kan bli föremål för följande begränsningar.

  • Ej återbetalningsbar - återbetalning är inte tillåten
  • Ej överföringsbar - namnbyte är inte tillåtet
  • Ej ändringsbar - ändring är inte tillåtet
  • Ändring av resrutt är inte tillåtet
  • Ej uppgraderingsbar- uppgradering till dyrare biljettpris är inte tillåtet.

Dessa regler är satta av flygbolaget och följs strikt.

Kan jag boka en resa åt någon annan?

Ja, du kan boka resa åt någon annan. Huvudkortsinnehavaren behöver inte heller vara med på resan.

Hur får jag min flygbiljett?

När du fått din bokningsbekräftelse skickar vi dig en e-ticket (elektronisk biljett). När du checkar in till ett utrikesflyg måste du ha med dig ett giltigt pass. Det är bra att ha med sig en utskrift av e-ticket biljetten att visa tillsammans med sitt pass när du checkar in. Om du har tappat bort din bekräftelse / e-ticket vänligen kontakta oss för att erhålla en ny, alternativt visa ditt pass vid incheckningen.

Vad är en e-ticket (elektronisk biljett)?

En e-ticket är en elektronisk biljett som vi skickar till dig via e-post när du bokat klart. Vi rekommenderar att du skriver ut biljetten och tar den med när du reser. Om du tappar bort den, är det enkelt att skriva ut den igen från bokningsbekräftelsen.

Vilken tid måste jag checka in?

Ca 60 min före avresa vid inrikesflyg.
Ca 2 timmar före avresa inom Europa.
Ca 3 timmar före avresa vid internationella flyg.
Aktuell in-checkningstid finns att se på respektive flygbolags hemsida.
Om du inte checkat in i tid kan din resa bli avbokad.

Vad gör jag om jag måste ändra eller avboka min resa?

Om du måste ändra eller avboka din resa, vänligen kontakta oss. Flygbolag och/eller annan leverantör kan ta ut en avbokningsavgift. Återbetalning sker endast utifrån flygbolagets och/eller annan leverantörs villkor. Återbetalning kan ta upp till åtta veckor och återbetalning sker till det Kort eller konto du har betalat från. Vi förbehåller oss rätten att lägga på följande serviceavgift till flygbolagets och/eller annan leverantörs avbokningskostnader.

a. Ombokningskostnad
Hyrbil:100 SEK per bokning samt leverantörens avgifter.
Hotell: 200 SEK per bokning samt leverantörens avgifter.
Flyg: 200 SEK per person samt leverantörens avgifter.
Övrigt: 200 SEK per bokning samt leverantörens avgifter.

b. Avbokningskostnad
Hyrbil: 200 SEK per bokning samt leverantörens avgifter.
Hotell: 200 SEK per bokning samt leverantörens avgifter.
Flyg: 200 SEK per bokning samt leverantörens avgifter.
Övrigt: 200 SEK per bokning samt leverantörens avgifter.

Vilka dokument behöver jag vid resan?

Du måste ha ditt pass och eventuella visum tillsammans med din biljett / biljettbekräftelse. Gå till ”inför resan” för att hitta vad mer du kan behöva vid din resa.

Voucher för Hotell, Hyrbil och Upplevelser

Voucher för Hotell, hyrbil och upplevelser finns att skriva ut från din bekräftelse.

När syns mina Membership Rewards Bonuspoäng på mitt konto?

Poängen syns på ditt konto inom fem arbetsdagar från bokningstillfället.

Hur betalar jag med mina Membership Rewards-poäng?

På bokningssidan väljer du hur du vill betala. Med Membership Rewards-poäng, ditt American Express-Kort eller en kombination av båda.

Jag har inte tillräckligt med poäng för den resa jag valt, hur gör jag?

Du kan delbetala din resa med poäng och betala resterande belopp med ditt American Express-Kort.

Kan jag betala flygskatter och övriga eventuella avgifter med mina Membership Rewards-poäng?

Ja, du kan välja att använda dina poäng för att betala för både dina resekostnader och extra avgifter som flygbolagsavgifter, skatter och försäkringar.

Är det några extra avgifter för att använda mina Membership Rewards-poäng vid resebokning?

Det är inga extra avgifter när du använder dina poäng som betalning för resor.

Kan jag använda mina Membership Rewards-poäng för att köpa resor till min familj och vänner?

Ja, du kan använda dina poäng för att boka till familj och vänner, förutsatt att biljetterna inte säljs vidare, används för PR eller kommersiellt bruk.

Om jag använder mina Membership Rewards-poäng vid bokning till annan person, måste jag resa med den personen då?

Nej, du måste inte resa med den.

Hur betalar jag för flygplatsskatter och avgifter när jag bokar?

Eventuella skatter och avgifter är i de flest fall inkluderade i priset oavsett om du betalar med kort eller använder poäng när du bokar din resa. Dessa kan variera beroende på avrese/ankomst-flygplats. Notera att det i undantagsfall finns länder som tar ut flygplats- och/eller turistskatt på plats i tillägg och som ska betalas kontant på flygplatsen. Denna typ av skatter kan förändras från en tid till en annan med kort varsel.

Hur nära inpå avresedatum kan jag boka biljetter och betala med Membership Rewards-poäng?

Generellt kan du boka flygbiljetter upp till tre dagar innan avresedatum, men för bästa tillgänglighet, boka så tidigt som möjligt.

Hur börjar jag samla Membership Rewards-poäng?

För att ansluta ditt Kort till Membership Rewards ring 0771-29 55 00 eller gå in på americanexpress.se/rewards och klicka på "Anslut dig idag".

Var hittar jag och kan skriva ut min resplan?

Din resplan/tidtabell skickas till dig via e-post och skrivs ut därifrån. Om du varit inloggad under bokningsprocessen, kan du även gå till American Express Travels startsida och klicka på Mina Bokningar för att se dina bokningar. Du kan skriva ut din tidtabell härifrån.

Kan jag boka en specifik typ av säng (t ex King eller dubbel)?

Ja om det visas på bokningssidan. De rumskategorier som finns lediga kan väljas när du gör din bokning.

Kan jag ha speciella önskemål vid min hotellrumsbokning?

Ja. Det finns ett fält att fylla i före du bekräftar din bokning, t ex icke rökare.

Får jag resa vid graviditet?

De flesta flygbolag tillåter gravida kvinnor att flyga till slutet av vecka 35 för enkelbördsfödslar och till slutet av vecka 32 vid flerbördfödslar (t ex tvillingar). Efter det avråds bestämt att flyga. Efter vecka 28 måste du ha ett intyg från din läkare eller barnmorska som bekräftar ungerfärligt datum för födseln och att det inte är några komplikationer med din graviditet. Kontrollera också villkoren i din reseförsäkring. Om du har några andra frågor om detta, vänligen kontakta oss.

Kan jag begära särskild assistans på flygplatsen eller ombord på flygplanet?

Ja. Vänligen kontakta oss för vidare hjälp.

Är min information säker på Internet?

Vänligen läs våra regler för webbplatsen.

Vart vänder jag mig om jag har några klagomål?

Om du har några problem med en leverantör medan du reser, råder vi dig att i första hand tala direkt med leverantören (flygbolag, hotell, hyrbilsföretag). Om problemet kvarstår eller att du har ett klagomål efter resan, vänligen kontakta oss.

Måste jag betala miljöavgifter?

Det angivna priset är det du betalar inklusive alla flygskatter och eventuella avgifter såsom miljöskatt.

Vem kontaktar jag om jag har problem med att boka på Internet?

Vänligen kontakta American Express Travel för hjälp.

Vilket är det bästa sättet att hålla mig uppdaterad om American Express senaste erbjudanden?

Vänligen anmäl dig till American Express Newsletter.

Vidarebefordrar ni information till tredje part?

Vänligen läs vår Sekretesspolicy.

Your secure session will be closed due to inactivity. Would you like to extend your session?
Your login has expired. Would you like to re-login?
Your American Express login has expired and you must login again to continue.